Oppkarbing

Postet: 07.10.2010   Kl: 17:29   Kategori: Kosthold - tips  Kommentarer: 4

Hva er egentlig hensikten med oppkarbing? Sikkert mange der ute som blir forvirret over de begrepene som brukes, spisedag, oppkarbing, refeed. Jeg tar for meg oppkarbing.

Hensikten er å gi ett kick i forbrenningen når man har ligget i kaloriunderskudd over tid, men også å fylle opp glykogenlagrene i musklene. For vi alle vet jo at når kroppen ligger lenge nok i kaloriunderskudd går den over i såkalt overlevelsesmodus som gjør at den sparer på det du har av fett på kroppen.



Hvordan mat spiser man? Det ligger i ordet, men det er hovedsakelig karbohydrater man skal innta, minst mulig fett og moderat med protein.
Eks på matvarer du kan spise:
Coco pops (puffet ris med sjokoladesmak)
Bokhvetepannekaker
Ris
Poteter/potetmos
Speltlomper
Pizza (ost med lavt fettinnhold)
Dream is
Riskaker/snack a jacks
Du bør unngå mat med mye fiber, man blir OPPBLÅST!!



Til lørdag skal jeg blogge et bilde av storhandelen jeg har gjort for lørdagens oppkarbing. Jeg er mer en klar ;) Liker å spise litt forskjellig i stedet for mye av en ting så det blir ofte en del igjen.

 

Kommentarer: 4
hmm.. har egentlig aldri prøvd en bevisst oppkarbing. det kommer vell naturlig i dagliglivet med at man "skjeier ut! :D hehe

Skrevet av: lovelylillers nye trening og kostblogg!
07.10.2010 19:19

lovelylillers nye trening og k: hmm vil vel ikke akkurat kalle oppkarbing og utskeielse det samme. Oppkarbing er planlagt og har en fysiologisk effekt på kroppen. En utskeieilse er vel mer en spisedag ;)

Skrevet av: Karoline's trening- og kostholdsblogg
07.10.2010 19:21

gleder meg til lørdagens innlegg fra deg:)

kan du skrive et innlegg for hvordan du spiser en vanlig dag og et med en oppkarbingdag?

super blogg, fast følger!

Skrevet av: karina
07.10.2010 19:54

karina: Jepp skal prøve å få tatt litt bilder i løpet av oppkarbingsdagen og et vanlig matinnlegg kan komme i morgen. Skal ta bilde av maten da;)

Skrevet av: Karoline's trening- og kostholdsblogg
07.10.2010 19:58

hits