Svar på spørsmålsrunden

Postet: 18.01.2012   Kl: 15:02   Kategori: Om meg  Kommentarer: 11

 

Går du på kreatin? I så fall, hva blander du det med ?
- Ja, det gjør jeg. Går på
denne. Jeg blander det sammen med BCAA og funlight saft.

 

Hvordan ser en hverdagslig spisedag for deg ut ?
- En hverdagslig dag med tanke på mat er slik:
 Morgen coctail: D og C vitamin, spirulina, rosenrot, proteinpulver eller BCAA.
M1: Kjøtt/fisk, avokado/nøtter, grønnsaker
M2: Kjøtt/fisk, Omega 3/laks, grønnsaker
FT: BCAA/proteinpulver og kreatin
ET: BCAA/proteinpulver og kreatin
M3: Kjøtt/fisk grønnsaker
M3: Cottage cheese/mager kesam, proteinpulver, bær/frukt

 

Hvilket proteinpulver bruker du ?
Myoprotein og skal snart teste ut
dette. Noen som har smakt muscle troponin før?

 

Hvor lenge har du trent styrke ?
- Jeg har trent styrke siden 15 års alderen men da var det ikke særlig seriøst. Startet seriøst januar 2010.

 Hvilke ovelser synes du er best for rumpa? (Din er FANTASTISK!!)
-
Takk takk for det
J Jeg syntes at knebøy, markløft (strake og vanlige), frontbøy, glute bridge og hip thrust er de beste for rumpa om du tar skikkelig i og kjenner at det brenner, kommer rumpa også ;)

 


2) Hva er favorittmaten din til hverdags?
- Jeg er ikke så spennende i matveien men karbonadedeig med sukkerfri ketchup eller en saftig og god laksefilet eller cottage cheese med vanilje pulver og sukrin, nam nam.

 

3) Har du noen tips til "hurtigmat" dvs. sunn og kjapp mat.
- Karbonadedeig tar 10 min å steike, laks tar 10-20 min. I tillegg kan du hive noen kyllingfileter i en ildfastform og steke i ovnen og pakk i prosjonspakninger og legg i kjøleskapet og du har kjapp og sunn mat rett fra kjøleskapet. Kok eller skjær opp grønnsaker, ha i en stor bolle og du har klar salat for noen dager i kjøleskapet. Ellers er en stor favoritt cottage cheese med vaniljepulver og sukrin
J Annen rask og sunn mat er tunfisk (blæh), mager kesam, mager vanilje kesam, skyr sammen med frukt og nøtter.

 

Tips til start med periodisk faste og overgang fra "vanlig spisemønster". Hvor langt spisevindu?
- Begynn gradvis. Utsett frokosten til 1 time av gangen. For noen passer rett og slett ikke PF. Jeg var avhengig av frokost før men nå så tenker jeg ikke tanken en gang. Kroppen er utrolig tilpasningsdyktig. Jeg hadde ingen problem med å gå over til periodisk faste da jeg startet, men kan si at jeg er mer vant og tilfreds med det nå enn de første 6 mnd hehe. Jeg har 8-10 timer spisevindu. Men er anbefalt å ha 10 for jenter.  Hørte så vidt at det var pga glukosetoleransen.

 

Gode og billige proteinpulver?
- Hmm, jeg har ikke testet særlig billige proteinpulvere men jeg skal holde dere oppdatert når jeg tester ut noe.

 

Vanlig spisedag?
- Har ikke spisedag lenger av forskjellige grunner. Men har freemeal og der spiser jeg hovedsakelig  proteiner, og en salig blanding av karbohydrater og fett. Eksempel. 1 pakke karbonadedeig, 2 rundstykker med f.eks mager prim, en pose snack a jacks, evt popcorn.

Har du tenkt på å få barn?
- Når jeg finner rett mann, har jobb, stabil økonomi og når føler jeg er klar for det
J

Hvor har du kjøpt denne singletten? :D
- Den fikk jeg i bursdagsgave av søsteren min. Tror hun kjøpte den i London. Dette er noen år siden hehe.

 

Når synes du du har hatt den største fremgangen? Tenker på mtp at du har fått hjelp av både Børge og Silje, og kanskje andre? Synes du dette har hjulpet mye på veien, eller mener du at du kunne klart den fantastiske fremgangen du har hatt helt selv?:)
- Den raskeste fremgangen har jeg fått med Silje Mariela. Kan godt ha noe med at jeg kjenner kroppen min 10x bedre nå enn da jeg kontaktet Børge. Med Silje så har jeg så langt gått ned 5-8 kg og er klar for nye 8 kg. Med Børge gikk jeg totalt ned 7 kg.

Jeg kunne helt klart ha satt opp diett og trening selv, men det er noe med det at når andre styrer så slipper man å stresse og jobbe med alt selv, hjernen trenger ikke tenke så mye, bare utføre det som blir sagt. Det er utrolig befriende å ha en overmann(kvinne) som tar seg av trening og mat.

- Hvilken mål har du for 2012?
- Ned 8 kg, ta 15 dips, 80 kg i markløft, 50 kg i vending. Har lagt BF planen litt på vent for tiden. Jeg har hverken penger eller tid til å gjøre det. BF blir det når jeg er ferdig med utdannelsen min og når voffsi er blitt en stor gutt.

 

- Hvordan ser en typisk matdag ut for deg, følger du periodisk faste og 24 timer en gang i uken?
- Typisk matdag ser du lenger oppe her
J Jeg følger periodisk faste 7 dager i uka og 24 timers faste en dag i uka.

 

- Hvilken kosttilskudd bruker du ?
- Proteinpulver, kreatin, glutamin, c-vitamin, d-vitamin, omega 3, ZMA, rosenrot, spirulina, BCAA.

Når du er på venninnekvelder på lørdager (om du er det?) så er det vel gjerne godteri og slikt, hvordan klarer du å motstå det? Jeg har ikke sjans å motstå godteri og kaker som står framme i flere timer! Sprekker i alle fall alltid etter en stund, om jeg prøver...
- Det er lett om jeg er innstilt på ikke å innta noe. Viljestyrke er en viktig faktor her. Og smak litt på dette ordtaket «Nothing tastes as good as lean feels». Vil du oppnå resultater godt nok klarer du også å unngå godteri og kaker. Ta med deg en pakke läkerol, tyggis, fres, sukkerfri brus eller lag deg en fluff. Ja det høres rimelig sært ut, men vil du i form må du betale for det ved å utelukke godteri og kaker.

Kan du skrive mer om PF og 24 timers faste. Hvordan legger du opp treningen ift fasteperiodene? Mat før/etter trening under fasten? Tenker alltid at jeg må fylle på med hvertfall proteiner etter en styrkeøkt.. Hvordan ser en typisk dag og en uke ut for deg med fordeling av måltider og antall treningsøkter?
- Jeg trener før fasten starter og avslutter med ett freemeal. Enten har jeg treningsfri dagen jeg avslutter fasten ellers så trener jeg etter fasten er brutt. Skal du trene i fasten bør du få i deg BCAA/proteinpulver og noe karb, du har brutt fasten da, men kan du ikke trene senere er dette bedre enn ingen ting før trening. Prøv å time treningen så du er ferdig med treningsøkten når fasten er ferdig.
Typisk dag står lenger oppe.
Antall treniningsøkter i løpet av en uke er 6 stk. 3xstyrke, 4xintervall, 1xmoderat kardio, 1x valgfri økt.

Jeg lurer også på om du skal skrive mer om periodisk faste og 24-times faste? Jeg spiser også etter PF, men jeg har alltid drukket kaffe med melk på morningen, men kan jeg egentlig ha melk i kaffen? Eller vil det være ødeleggende for fasten? Hvor mange timer bør en jente faste (PF)?
Har du gått ned 5 kg siden jul? I så fall gratulerer! Er det hovedsakelig på grunn av 24-times fasten?
- Jeg har hørt og lest at litt melk i kaffen om morgen ikke er noe å bry seg om, men kommer an på mengden melk i kaffen du bruker.  Jenter anbefales å faste 14 timer.

Jeg har gått ned 5-8 kg (går opp og ned grunnet vannretensjon) siden jeg startet med Silje i oktober, men de fleste kg er etter jeg startet 4Uker prosjektet J

Jeg lurer på hvordan du spiser ift trening; Spiser du ett av de store måltidene før trening? Hvor lenge venter du etter dette måltidet til du tar treningsøkten?

Og hva med de dagene du trener på morgenen; spiser du noe etter økten da?
- Jeg tenker ikke så mye på når jeg spiser, jeg tenker heller total inntak i løpet av dagen. Jeg tenker ikke så avansert lenger i forhold til mat. Men hovedsakelig blir det største måltidet etter trening eller som siste måltid. Jeg pleier som regel å spise når jeg kommer hjem fra trening alt fra 1-3 timer etter treningsøkten.

De dagene jeg trener fastende blir det BCAA eller proteinpulver før og etter og mat når jeg kommer hjem fra trening J

 

Hva vil skje med kroppen om man spiser for mye proteiner?
- Det vil ikke skje noe særlig med kroppen med mindre du har en nyresykdom. Overskuddsproteinet  vil brukes som energi når de proteinene du trenger til vedlikehold og oppbygning er mettet. Det omdannes til glukose via glukoneogenesen i leveren.



Kommentarer: 11
Kjempe flott inlegg og svar karoline:) masse nyttig ogoppklarende:) herlig!

Ønsker deg en strålende onsdag~<3

Skrevet av: AnnetteHelene
18.01.2012 15:25

Flotte svar fra en flott jente. :*

Skrevet av: Lovelyliller.com - Helse, livvstil og sunne oppskrifter
18.01.2012 15:49

Så flott :)

Skrevet av: mittlivoghelse
18.01.2012 17:24

Takk for gode svar :D

Skrevet av:
18.01.2012 18:56

kjempebra :) bryter tyggis fasten? altså i PF.

Skrevet av: Maria
18.01.2012 19:04

Maria: nei :)

Skrevet av: Karoline's trening- og kostholdsblogg
18.01.2012 19:06

Flotte svar!! Og ja, jeg har smakt troponin, og det er sinnsykt godt! Blander seg helt jevnt ut, og blir ordentlig fløyelsmykt :) Også smaker det nydelig sjokolade :D Mm, gled deg!

God helg :)

Skrevet av: Kristine
20.01.2012 12:50

Kristine: Så bra :) god helg til deg og :)

Skrevet av: Karoline's trening- og kostholdsblogg
21.01.2012 19:30

Så gøy med slike spørsmålsrunder:) Du er flink! Stå på=D

Skrevet av: Mia
23.01.2012 22:48

Hei :) . Lurte på om du kunne fortalt litt mer om BCAA, hvordan det virker, hvorfor du tar det og hvilken type du tar og erfaringer med dette? Kunne gjerne tenkt meg å prøve det ut, men vil høre litt mer om det :D.

Fin blogg du har forresten! ;))

Skrevet av: maria
19.03.2012 21:09

maria: BCAA er aminosyrer. Musklene består av ca. 30 % forgrenede aminosyrer Luceine, valine og isoleucine. BCAA stimulerer proteinsyntesen og kan gjøre at du holder lengre ut på trening, øker fokuset og generelt får en bedre treningsøkt. Jeg tar det fordi jeg får bedre økter, redusere muskelsvinn om det er lenge siden jeg har spist eller trener fastende. Jeg har akkurat kjøpt meg denne i vannmelon smak: http://x-life.no/ultimate_nutrition_bcaa_457g/P_1507

Tusen takk :)

Skrevet av: Karoline's trening- og kostholdsblogg
20.03.2012 22:29

hits