BURSDAGSJENTE

Postet: 15.06.2012   Kl: 11:08   Kategori: Om meg  Kommentarer: 16

I dag fyller jeg hele 21 år - begynner å bli gammel jo! Well well gratulerer med dagen til meg selv, i dag skal den feires med en intervall økt og i morgen kommer superjenter på besøk :D gleder meg. 





Formbilder kommer

Kommentarer: 16

Hvorfor begynte jeg med styrke?

Postet: 31.03.2012   Kl: 10:44   Kategori: Om meg  Kommentarer: 27

"Hei, Karoline,

Jeg er ny leser av bloggen din, og du er en inspirasjon:))

Mulig du har skrevet om det tidligere (og at jeg ikke finner det), men kunne du fortalt litt om bakgrunnen for at du begynte å trene styrke og hva dine mål er? Fulgte du noe spesielt program i starten? Feks. Bootybuilding av Silje Mariela?

Keep up the good work!"

Et spørsmål jeg egentlig kan lage ett innlegg om!

Bakgrunnen min for at jeg begynte med styrke er at jeg alltid har likt å trene. Jeg visste hva jeg ville og har aldri vært redd for å ta i tunge vekter. Styrketrening var min greie. Da det kom et ordentlig studio der jeg er fra var jeg ikke i tvil om at jeg skulle starte og jeg meldte meg inn ganske fort. Det startet litt treigt og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, men gjorde det jeg følte for der og da! Ga ikke særlig mye resultater siden jeg ikke hadde kontroll over kosthold og jeg var stuck med spinningtimer. 

De som åpnet treningsstudio er aktive innen fitness og det tok ikke lang tid før jeg ble interresert i å forme kroppen min slik, men det tok meg laang tid før jeg startet seriøst. I desember 2009 bestemte jeg meg for å kontake Børge fra Myrevolution og slik startet det. Januar 2010 fikk jeg både diett og treningsprogram og slik fortsatte det til november 2010 før kroppen ga opp og jeg måtte ha en pause etter mange måneder på diett, men jeg angrer ikke ett sekund på at jeg startet. Etter å ha hatt Børge som coach har jeg lært så utrolig mye om både kosthold og kroppen min.

I september 2011 kontaktet jeg en ny coach, Silje Mariela, og det må være noe av det beste jeg har gjort. Vi samarbeider bra og det er flott å kunne komme til noen som skjønner deg. Siden det har jeg gått ned 8 kg, men pga av mine dype huler (overspising) har resultatene latt seg vente på, jeg stresser ikke med det. Men jeg er utrolig glad for at de 8 kg er borte og psyken min er bedre enn før! Jeg har også vært med på Bootybuilding-coaching noe som har vært de beste og gøyeste treningsøktene mine, til tross for at jeg fikk ett brudd i storetåa, hehe. 


Juni 2008 - grøss og gru og med stoor flauhet at jeg legger det ut!!


Nå - fortsatt gode bollekinn og noen år eldre, men jeg liker de :) Jeg er i det minste mer markert i ansiktet!

Jeg veier ca det samme, men jeg har byttet ut en stor andel fett med en stor andel muskler, så kroppskomposisjonen min er forandret kan man si ;)

Kommentarer: 27

Svar på spørsmålsrunden

Postet: 18.01.2012   Kl: 15:02   Kategori: Om meg  Kommentarer: 11

 

Går du på kreatin? I så fall, hva blander du det med ?
- Ja, det gjør jeg. Går på
denne. Jeg blander det sammen med BCAA og funlight saft.

 

Hvordan ser en hverdagslig spisedag for deg ut ?
- En hverdagslig dag med tanke på mat er slik:
 Morgen coctail: D og C vitamin, spirulina, rosenrot, proteinpulver eller BCAA.
M1: Kjøtt/fisk, avokado/nøtter, grønnsaker
M2: Kjøtt/fisk, Omega 3/laks, grønnsaker
FT: BCAA/proteinpulver og kreatin
ET: BCAA/proteinpulver og kreatin
M3: Kjøtt/fisk grønnsaker
M3: Cottage cheese/mager kesam, proteinpulver, bær/frukt

 

Hvilket proteinpulver bruker du ?
Myoprotein og skal snart teste ut
dette. Noen som har smakt muscle troponin før?

 

Hvor lenge har du trent styrke ?
- Jeg har trent styrke siden 15 års alderen men da var det ikke særlig seriøst. Startet seriøst januar 2010.

 Hvilke ovelser synes du er best for rumpa? (Din er FANTASTISK!!)
-
Takk takk for det
J Jeg syntes at knebøy, markløft (strake og vanlige), frontbøy, glute bridge og hip thrust er de beste for rumpa om du tar skikkelig i og kjenner at det brenner, kommer rumpa også ;)

 


2) Hva er favorittmaten din til hverdags?
- Jeg er ikke så spennende i matveien men karbonadedeig med sukkerfri ketchup eller en saftig og god laksefilet eller cottage cheese med vanilje pulver og sukrin, nam nam.

 

3) Har du noen tips til "hurtigmat" dvs. sunn og kjapp mat.
- Karbonadedeig tar 10 min å steike, laks tar 10-20 min. I tillegg kan du hive noen kyllingfileter i en ildfastform og steke i ovnen og pakk i prosjonspakninger og legg i kjøleskapet og du har kjapp og sunn mat rett fra kjøleskapet. Kok eller skjær opp grønnsaker, ha i en stor bolle og du har klar salat for noen dager i kjøleskapet. Ellers er en stor favoritt cottage cheese med vaniljepulver og sukrin
J Annen rask og sunn mat er tunfisk (blæh), mager kesam, mager vanilje kesam, skyr sammen med frukt og nøtter.

 

Tips til start med periodisk faste og overgang fra "vanlig spisemønster". Hvor langt spisevindu?
- Begynn gradvis. Utsett frokosten til 1 time av gangen. For noen passer rett og slett ikke PF. Jeg var avhengig av frokost før men nå så tenker jeg ikke tanken en gang. Kroppen er utrolig tilpasningsdyktig. Jeg hadde ingen problem med å gå over til periodisk faste da jeg startet, men kan si at jeg er mer vant og tilfreds med det nå enn de første 6 mnd hehe. Jeg har 8-10 timer spisevindu. Men er anbefalt å ha 10 for jenter.  Hørte så vidt at det var pga glukosetoleransen.

 

Gode og billige proteinpulver?
- Hmm, jeg har ikke testet særlig billige proteinpulvere men jeg skal holde dere oppdatert når jeg tester ut noe.

 

Vanlig spisedag?
- Har ikke spisedag lenger av forskjellige grunner. Men har freemeal og der spiser jeg hovedsakelig  proteiner, og en salig blanding av karbohydrater og fett. Eksempel. 1 pakke karbonadedeig, 2 rundstykker med f.eks mager prim, en pose snack a jacks, evt popcorn.

Har du tenkt på å få barn?
- Når jeg finner rett mann, har jobb, stabil økonomi og når føler jeg er klar for det
J

Hvor har du kjøpt denne singletten? :D
- Den fikk jeg i bursdagsgave av søsteren min. Tror hun kjøpte den i London. Dette er noen år siden hehe.

 

Når synes du du har hatt den største fremgangen? Tenker på mtp at du har fått hjelp av både Børge og Silje, og kanskje andre? Synes du dette har hjulpet mye på veien, eller mener du at du kunne klart den fantastiske fremgangen du har hatt helt selv?:)
- Den raskeste fremgangen har jeg fått med Silje Mariela. Kan godt ha noe med at jeg kjenner kroppen min 10x bedre nå enn da jeg kontaktet Børge. Med Silje så har jeg så langt gått ned 5-8 kg og er klar for nye 8 kg. Med Børge gikk jeg totalt ned 7 kg.

Jeg kunne helt klart ha satt opp diett og trening selv, men det er noe med det at når andre styrer så slipper man å stresse og jobbe med alt selv, hjernen trenger ikke tenke så mye, bare utføre det som blir sagt. Det er utrolig befriende å ha en overmann(kvinne) som tar seg av trening og mat.

- Hvilken mål har du for 2012?
- Ned 8 kg, ta 15 dips, 80 kg i markløft, 50 kg i vending. Har lagt BF planen litt på vent for tiden. Jeg har hverken penger eller tid til å gjøre det. BF blir det når jeg er ferdig med utdannelsen min og når voffsi er blitt en stor gutt.

 

- Hvordan ser en typisk matdag ut for deg, følger du periodisk faste og 24 timer en gang i uken?
- Typisk matdag ser du lenger oppe her
J Jeg følger periodisk faste 7 dager i uka og 24 timers faste en dag i uka.

 

- Hvilken kosttilskudd bruker du ?
- Proteinpulver, kreatin, glutamin, c-vitamin, d-vitamin, omega 3, ZMA, rosenrot, spirulina, BCAA.

Når du er på venninnekvelder på lørdager (om du er det?) så er det vel gjerne godteri og slikt, hvordan klarer du å motstå det? Jeg har ikke sjans å motstå godteri og kaker som står framme i flere timer! Sprekker i alle fall alltid etter en stund, om jeg prøver...
- Det er lett om jeg er innstilt på ikke å innta noe. Viljestyrke er en viktig faktor her. Og smak litt på dette ordtaket «Nothing tastes as good as lean feels». Vil du oppnå resultater godt nok klarer du også å unngå godteri og kaker. Ta med deg en pakke läkerol, tyggis, fres, sukkerfri brus eller lag deg en fluff. Ja det høres rimelig sært ut, men vil du i form må du betale for det ved å utelukke godteri og kaker.

Kan du skrive mer om PF og 24 timers faste. Hvordan legger du opp treningen ift fasteperiodene? Mat før/etter trening under fasten? Tenker alltid at jeg må fylle på med hvertfall proteiner etter en styrkeøkt.. Hvordan ser en typisk dag og en uke ut for deg med fordeling av måltider og antall treningsøkter?
- Jeg trener før fasten starter og avslutter med ett freemeal. Enten har jeg treningsfri dagen jeg avslutter fasten ellers så trener jeg etter fasten er brutt. Skal du trene i fasten bør du få i deg BCAA/proteinpulver og noe karb, du har brutt fasten da, men kan du ikke trene senere er dette bedre enn ingen ting før trening. Prøv å time treningen så du er ferdig med treningsøkten når fasten er ferdig.
Typisk dag står lenger oppe.
Antall treniningsøkter i løpet av en uke er 6 stk. 3xstyrke, 4xintervall, 1xmoderat kardio, 1x valgfri økt.

Jeg lurer også på om du skal skrive mer om periodisk faste og 24-times faste? Jeg spiser også etter PF, men jeg har alltid drukket kaffe med melk på morningen, men kan jeg egentlig ha melk i kaffen? Eller vil det være ødeleggende for fasten? Hvor mange timer bør en jente faste (PF)?
Har du gått ned 5 kg siden jul? I så fall gratulerer! Er det hovedsakelig på grunn av 24-times fasten?
- Jeg har hørt og lest at litt melk i kaffen om morgen ikke er noe å bry seg om, men kommer an på mengden melk i kaffen du bruker.  Jenter anbefales å faste 14 timer.

Jeg har gått ned 5-8 kg (går opp og ned grunnet vannretensjon) siden jeg startet med Silje i oktober, men de fleste kg er etter jeg startet 4Uker prosjektet J

Jeg lurer på hvordan du spiser ift trening; Spiser du ett av de store måltidene før trening? Hvor lenge venter du etter dette måltidet til du tar treningsøkten?

Og hva med de dagene du trener på morgenen; spiser du noe etter økten da?
- Jeg tenker ikke så mye på når jeg spiser, jeg tenker heller total inntak i løpet av dagen. Jeg tenker ikke så avansert lenger i forhold til mat. Men hovedsakelig blir det største måltidet etter trening eller som siste måltid. Jeg pleier som regel å spise når jeg kommer hjem fra trening alt fra 1-3 timer etter treningsøkten.

De dagene jeg trener fastende blir det BCAA eller proteinpulver før og etter og mat når jeg kommer hjem fra trening J

 

Hva vil skje med kroppen om man spiser for mye proteiner?
- Det vil ikke skje noe særlig med kroppen med mindre du har en nyresykdom. Overskuddsproteinet  vil brukes som energi når de proteinene du trenger til vedlikehold og oppbygning er mettet. Det omdannes til glukose via glukoneogenesen i leveren.



Kommentarer: 11

Om meg

Postet: 19.08.2010   Kl: 18:56   Kategori: Om meg  Kommentarer: 1

Jente på 19 år som brenner for trening og kosthold. Jeg har fulgt Børge sitt opplegg siden Januar 2010 til desember 2010 og har lært så utrolig mye nytt om trening og kosthold på dette året, en erfaring jeg ikke ville vært foruten. Har alltid likt styrke trening og har alltid hvert interessert i kosthold, men det siste året har jeg virkelig tatt fatt på interessen. Jeg  studerer ernæring ved Helsehøyskolen i Oslo.

Jeg har vært borti utallige slankemetoder men ingen ting har funket fordi jeg har gått tilbake til det gamle kostholdet gang på gang etter ca. 2-5 dager på "diett". Nå derimot har jeg funnet en bra balanse mellom inntak og uttak og jeg lever slettes ikke på noen jo-jo kurer. Jeg føler jeg har god erfaring med kosthold og klarer fint å håndtere mitt inntak og jeg justerer "dietten" ettersom resultater uteblir eller stagnasjon forekommer. Den perioden jeg er i nå fokuserer jeg på muskeløkning samtidig som jeg ikke legger på meg for mye fett. Jeg vil bygge så jeg kan tåle en tøff konkurranse diett uten å miste for mye musklemasse.

 

Ha en fin dag :)

Kommentarer: 1
hits